luni, 20 aprilie 2015

"Blurred lines" -antipatic, dar original

Un articol contemporan-maiorescian despre drepturile de autor. Controversatul hit "Blurred Lines" al lui Thicke tocmai a pierdut procesul de copyright intentat de cei care administrează moştenirea lui Marvin Gaye. Deşi Pharrell a recunoscut că s-a inspirat ca muzicalitate din creaţiile lui Gaye (a împrumutat, de exemplu, folosirea falsetto-ului masculin şi sunetul de talangă), el nu a preluat propriu-zis nici o succesiune de note muzicale, cum s-a întâmplat cu Vanilla Ice în anii '90 pentru al său "Ice Ice Baby". Totuşi, juriul a dat dreptate avocaţilor care l-au susţinut pe Marvin Gaye. O decizie pe care autorul articolul o consideră nedreaptă, indiferent de cât de antipatic ne este personajul Thicke.

In primul rând, nu a fost copiat ca atare nici un fragment din melodiile lui Marvin Gaye, aşa cum este definit în legea copyright-ului.
In plus, tipul de copyright obţinut pentru muzica lui Marvin Gaye se referă exclusiv la compoziţia cântecelor sale, nu la sonoritatea de ansamblu. Doar pentru că o piesă muzicală "sună"ca alta, asta nu înseamnă şi că încalcă vreo lege, atât timp cât originalul nu are şi un drept de copy-right pe stil.
Iar la nivel artistic, influenţele stilistice sunt un lucru comun, mulţi artişti având ca punct de plecare în opera proprie inspiraţia altora dinaintea lor, evoluţia oricărui domeniu artistic bazându-se pe legăturile estetice între artişti. Ideile sunt o componentă a libertăţii de expresie şi nu trebuie să fie incluse în nici un copyright.

Intregul articol din "The New Yorker" aici
Sursa foto aici

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu